دستورالعمل به روز رسانی پورتال
26 اردیبهشت 1400

دستورالعمل بروز رسانی پورتال شهرداری شهرکرد
 
 
هدف :
هدف از این دستورالعمل ارائه روش و گردش کاری است که بروزرسانی محتویات و مستندات پورتال شهرداری شهرکرد را به سادگی امکان پذیر و البته کاربردی و قابل اجرا نماید . به نحوی که ضمن رعایت محرمانگی در ارائه اطلاعات در جهت یکپارچه سازی اطلاعات و خدمات و تسهیل در ارائه آن تلاش شود.
حوزه کاربرد
کلیه واحدهای زیرمجموعه شهرداری شهرکرد که وظیفه ورود و بروزرسانی اطلاعات زیرپورتال ها را بر عهده دارند.
مسئول فرآیند حاضر
سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری شهرکرد مسئول تنظیم این فرآیند و بروزرسانی آن می باشد.
زمان اجرا
این فرآیند هر زمانی که یک واحد متولی درخواست ایجاد یک زیرپورتال جدید داشته باشد و یا یک مسئول زیرپورتال بخواهد مطلبی پورتال و یا زیرپورتال افزوده و یا آن را به روز رسانی کند اجرا می گردد.
خروجی فرآیند
خروجی این فرآیند وجود پورتال دقیق و به روز است.
مسئولیتها
مسئولیت اجرای این دستورالعمل بر عهده سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری شهرکرد  و کلیه واحدهائی است که مسئولیت بروزرسانی بخشهائی از پورتال یا زیر پورتال را دارند.
نقش ها
اپراتور: فردی که مسئول ایجاد محتوا، ورود آن به پورتال و یا سیستم مدیریت محتوا و به روز نگهداری آن می باشد.
سردبیر : مسئول بررسی صحت و دقت محتوای ایجاد شده توسط اپراتور، هماهنگی آن با اهداف پورتال و اعلام تذکرات لازم به اپراتور جهت ویرایش آن.
قطع ارتباط نماینده
کلیه راهبران پورتال شهرداری شهرکرد موظفند به محض جابجائی ، قطع ارتباط کاری، مرخصی طولانی مدت و یا هر دلیلی که باعث عدم سرویس دهی توسط ایشان در بروز رسانی زیرپورتال ها گردد ، مراتب را سریعاً و بصورت کتبی به سازمان فاوا اطلاع دهند تا نسبت به مسدود نمودن سطوح دسترسی ایشان اقدام گردد.
در صورت عدم اطلاع از سوی واحد مربوطه مسئولیت کلیه عواقب و مشکلات پیش آمده بر عهده مدیر آن واحد خواهد بود.
شرح روش
نکاتی که باید توسط رابطین پورتال رعایت شود ، به شرح زیر می باشد. (این آیتم ها براساس شاخص های SEO  و نکات ارتقاء رتبه وب سایت در موتورهای جستجوی google و Alexa  گرد آوری شده است)
 
۱- عنوان (Title):
یک عنوان توصیفی شامل ۵ تا ۸ کلمه که كلمات كليدي اصلي سايت شما را شامل باشند، انتخاب كنيد. عنوان، اولين چيزي است كه مردم با آن در موتورهاي جستجو مواجه مي شوند. توجه كنيد كه وجود كلمات فارسي با استاندارد يونيكد توسط موتور جستجوي گوگل شناسائي مي شود. مهمترين كلمات كليدي سايت خود را در ابتداي عنوان سايت خود قرار دهيد.
نکاتی که هنگام درج عنوان باید مد نظر بگیريد:
- شامل کلمات کلیدی محتوا و عکس هاي آن صفحه باشد.
- از کاما استفاده نکنید.
- از نظر گرامری جمله بندی آن درست باشد، فقط ترکیب کلمات نباشد.
- از کلماتی که توسط موتورها منع می شود استفاده نکنید.
- تگ ALT در هنگام درج عکس: هنگام درج عکس و لینک حتما كادر مربوط به عنوان (title)را درج نمایید. این خصوصيت اجازه مي دهد يک متن جايگزين مطالبتان شود تا اگر به هر دليلي تصويرتان نمايش داده نشد متني که در تگ alt گذاشته اید نمایش داده شود.
 
 ۲- توضیحات (Description tag)
 این توضیحات بین ۲۵ تا ۳۰ کلمه را شامل مي شوند که در موتورهاي جستجو اگر دقت کرده باشيد در زير URL نمایش داده می شود پس سعی کنيد توضيحاتي را بنويسيد که نشان دهنده محتواي سايت شما باشد.
 
 ۳- ارتباط متقابل
- موتورهای جستجو مخصوصا گوگل به تعدد ارتباط ها به سایت شما حساس هستند و آنرا در رتبه سایت شما اثر مي دهند.
-یک صفحه لینکهای مفيد بسازيد و به سايتهاي مشابه، سايت خود ارتباط دهيد، مخصوصا سايتهائي که در موتورهاي جستجو رتبه خوبي دارند.
-از سایتهای دیگر بخواهيد که به سايت شما ارتباط دهند.
 
۴- درج کلمات کلیدی سایت (keywords)
موتورهای جستجو برای این بخش ارزش زيادي قائل هستند و در رتبه بندي سايت شما تاثير دارد. کلمات کليدي را با کاما از يكديگر جدا كنيد. با اين روش در حداقل جا، امكان تركيبات متنوعي از كلمات كليدي سايت شما گنجانده خواهد شد.
- کلمات کلیدی خود را ترکیبي انتخاب نماييد.
- کلماتی که حدس می زنید توسط موتورهاي جستجو بيشتر سرچ مي شوند را بنويسيد
- حتما کلمات کلیدی را با کاراكتر , از هم جدا نمایيد.
-کلمات کلیدی از متن همان صفحه انتخاب شود.
- عنوان صفحه خود را حتما در کلمات کلیدی بنویسيد.
۵- نکات درج پا صفحه
- حتما پا صفحه سایتتان را تغییر دهيد. فرمت را سعي کنيد حتما مانند پايين بنويسيد.
- آدرس: شهرکرد، آدرس مدیریت و یا سازمان
- تلفن: (به همراه کد وارد شود)
-ایمیل: از دامنه mail.shahrekord.ir باشد.
- کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شهرداری شهرکرد مي باشد.
 
 ۶- ارتباط بین صفحات
- در صفحات محتوایی خود آنگونه کار کنید که كسي كه به هر طريق وارد آن صفحه مي شود نتواند خارج شود (مدت زمان حضور افراد را در سايت خود بالا ببريد).
- از لینک های داخل صفحه ای آنگونه استفاده کنيد که بازديد كننده سايت از دكمه هاي Back و Forward نرم افزار استفاده نکند.
 
 ۷- نکات تبدیل فایل به PDF
یکی از را ههای افزايش بازيابي اطلاعات مندرج در وب سايت توسط موتورهاي جستجو، غني کردن فايل هاي محتوا مي باشد. محتواهاي PDF که از فرمت های دیگر(مثل word ، power point و ...) استخراج می گردد، بهتر است شرایط ذیل را دارا باشد:
- قبل از تبدیل فایل word به PDF از استاندارد بودن فونتهای بکار رفته در فایل word اطمینان حاصل فرمایید.
- از نرم افزارهای استاندارد برای تبدیل فايل ها به PDF استفاده شود که قابلیت پشتیبانی از فونت هاي فارسي را داشته باشند.
- متن فایل های PDF با استفاده از ابزار های جستجوی درون متنی نرم افزار Acrobat قابل جستجو باشد.
 
۸- نکات مرتبط با آپلود و درج فایل در صفحات
- فایل هایی که در سايت بارگذاري مي شوند حجمي کمتر از ۱۰ مگابايت داشته باشند و در صورت لزوم از فرمت هاي فشرده جهت کاهش حجم استفاده گردد.
- از آپلود کردن فایل با فرمت های اجرایي مانند (exe, msi و ...) اجتناب نمایید.
  
۹- از تگ های <h..> حتما استفاده نمایید
تگ h این امکان رو به موتور های جستجو می دهد که بهتر محتواي سايت شما رو درک كنند. براي اعمال اين خصوصيت متن صفحه خود را به ترتيب اهميت از heading های  CMSانتخاب نمایید.
- از تگ بیش از ۲ بار در یک صفحه استفاده نکنید. فقط براي تيترهاي مهم استفاده شود.
- کل متن صفحه را در این تگ ها قرار ندهید، فقط برای تيترها و مطالب مهم استفاده کنيد.
 
 ۱۰-صفحه ارتباط با... (تماس با ...)
برخی موتورهای جستجو، مخصوصا Yahoo ، اگر آدرس پستی شما در سایت نباشد، سایت شما را ليست نمي کنند. حتما آدرس پستي را در سايت قرار دهيد، فقط قرار دادن آدرس صندوق پستي کافي نيست. تلفنهاي تماس و آدرس حوزه خود را درج نماييد. همچنين براي قراردادن اطلاعات افراد هر واحد از الگوي زير استفاده شود.

نام و نام خانوادگی سمت تلفن فاکس پست الکترونیک
    038-xxxxxxxx 038-xxxxxxxx xxxxxx[at]shahrekord.ir
 

 
۱۱- زبان
زبان اصلی کلیه درگاه ها زبان فارسی است. صفحه خانگي و صفحه ورودي اصلي، بايد به زبان فارسي بارگذاري شود. در پورتال هايي که بصورت چند زبانه مي باشند بايد امکان تغيير زبان براي كاربران فراهم شود.
 
۱۲- قالب کلی نگارش متن

عنوان اصلی Tahoma ۱۴ B
عنوان فرعی Tahoma ۱۲ B
رنگ مطالب مشکی
متن پاراگراف ها Tahoma ۱۲
مطالب لیستی لیست های شماره دار و بدون شماره
ترازبندی متن Justify,Direction:RTL
متون انگلیسی Time New Roman ۱۲
 

 
۱۳- درج تاریخ بروزرسانی
برای تمامی صفحات سایت بايد تاريخ آخرين بروزرساني با فرمت زير درج گردد:
-تاریخ آخرین بروزرسانی: 1400/02/26
 
 ۱۴- نقشه سایت (Sitemap)
-برای سایت خود نقشه تهیه کنيد و لينک تمام بخشهاي مهم سايت را در نقشه سايت قرار دهيد.
 -نقشه سایت را در صفحه اول سایت خود قرار دهید چون برخي موتورهاي جستجو فقط صفحه اول سايت شما را بازديد ميکنند.

میز خدمت
میز خدمت
میز خدمت الکترونیک
سامانه شهرسازی
سامانه شهرسازی
سامانه خدمات آنلاین شهرسازی